sieger.reismee.nl

Studeren: wat een luxe!

Hier eindelijk weer eens een blogberichtje vanuit Windhoek. Ik heb te veel beleefd om het hier allemaal op te schrijven, maar dat betekent in ieder geval dat ik me niet verveeld heb de afgelopen weken!

Over de onvergetelijke vakantie met Nienke zal ik kort zijn. Die leidde ons -via Etosha (Beekse Bergen, maar dan wat groter en spannender), de Caprivi (waar we vrienden werden met het tamme wrattenzwijn ‘Wally the friendly warthog’), Botswana (waar de douanevrouw wat moeilijk deed bij een controlepost, maar in een vriendelijke vrouw veranderde toen we besloten om toch maar een souvenir uit haar ‘winkeltje’ aan te schaffen)- naar de Victoria Falls (echt indrukwekkend, en héél nat) in Zimbabwe. En daarna weer terug naar Namibië (Via Chobe NP, waar we autopech kregen en de nacht gedwongen moesten doorbrengen in het park, terwijl de hyena’s rond de auto slopen en we de leeuwen hoorden brullen). We hebben dit alles gelukkig overleefd en vooral heel erg genoten in die drie weken.

Na al dit vakantieplezier moest ik natuurlijk wel weer aan de bak, want die scriptie moet natuurlijk toch een keertje klaar zijn. En aangezien ik me het Afrikaanse werktempo aardig eigen heb gemaakt, kan dat nog wel even duren;) Maar ik heb ook niet stil gezeten hoor. Sterker nog, na de vakantie is m’n onderzoek pas echt op gang gekomen. Waar het in de eerste maanden nog een beetje moeizaam ging om mensen op te sporen, of afspraken te maken, heb ik de afgelopen weken meer interviews afgenomen dan dat ik vooraf had durven hopen.

Waar is al die Hollanders heen?

De voorbereidingen in het archief en mijn telefoonboek-gezoek bleken uiteindelijk wel zijn vruchten af te werpen. En waar mijn eerste interviews weinig nieuwe ‘Hollandse’ contacten opleverden, had ik daarna wat meer geluk. Via via kwam ik dan weer aan nieuwe contactgegevens. Van mensen die niet in het telefoonboek stonden bijvoorbeeld: net zoals thuis zijn er steeds meer mensen zonder vaste telefoonlijn, en dus zonder vermelding in het telefoonboek. Daarnaast was er voor mij nog een praktisch probleem in mijn zoektocht. Het opsporen van zonen van Nederlandse migranten is nog wel redelijk te doen. De vrouwelijke nakomelingen zijn echter wat minder makkelijk te vinden. Het merendeel is natuurlijk getrouwd is en heeft een andere ‘van’ (Afrikaans voor achternaam) gekregen. Met mijn steeds groter wordende contactenkring werd het wat makkelijker hen op te sporen. Als extra hulplijn heb ik ook de landelijke krant ingeschakeld, gevraagd of ze niet wat over mijn onderzoek wilden schrijven of een oproepje wilde plaatsten. Dat konden ze wel regelen, en ik heb er ook nog wat reacties op gekregen! Hier kan je het artikeltje nalezen: http://www.republikein.com.na/erongo/waar-is-al-die-hollanders-heen.127533.php

Mijn interview-trip naar Swakopmund en Walvisbaai was een groot succes. Ik ging op pad met negen afspraken in mijn agenda, maar ging twaalf dagen later terug naar Windhoek toe met 24 interviews op m’n memorecorder. Waar de oud-Nederlanders in Windhoek nauwelijks nog contact met elkaar hebben (en me dus ook niet veel verder konden helpen aan nieuwe contactgegevens) was dat aan de kust wel anders. Dat blijken wel echt dorpjes te zijn,waar iedereen elkaar kent, inclusief alle bijbehorende roddels en achterklap;) En oud-Nederlanders hebben ze genoeg daar: de Diamantstraat in Swakopmund was wel het hoogtepunt, met drie ‘Nederlandse’ families in één straatje. De buit was dus net zo waardevol als de straatnaam al deed vermoeden!

De gastvrijheid was overal enorm: lunch, koffie, taart, braaien, ik ben niets tekort gekomen. Het toppunt was het avondeten na een van mijn interviews bij iemand thuis: een diner met champagne en truffels, omdat ze het zo leuk vonden dat ik langskwam! ‘Kan het nog gekker’, zou je dan zeggen…

En ja, het kan nog gekker. In Swakop heb ik de hele week bij een Afrikaner familie geslapen. De vader van Valerie (de vrouw des huizes) was een Nederlandse migrant, en dat was reden genoeg om mij onderdak te bieden en mij bovendien ook nog rond te rijden naar m’n interviewafspraken. Als die afspraken in de buurt waren, zei ik dat ik ook wel kon lopen, maar daar wilde ze niets van weten! Tja, een student met een privéchauffeur… wat een leven hè?!

Zo heb ik nu, inmiddels terug in Windhoek, meer dan dertig interviews kunnen afleggen. Natuurlijk is de een wat bruikbaarder dan de ander, maar ik ben erg tevreden. Er zitten zeker wat juweeltjes tussen. Zoals het verhaal van een Scheveninger visser die eind jaren ’40 naar Zuid West Afrika besloot te emigreren. Niet met een van de grote passagiersschepen waar de meeste migranten mee aankwamen, maar met de ‘Meeuw’, zijn eigen (houten) Scheveninger kotter. Of het verhaal van een Nederlander aannemer, nu 94 jaar, die in 1948 naar Windhoek emigreerde. Tot vier jaar terug was hij tevens brandweercommandant te Gobabis, maar hij vertelde dat me dat hij ook de jongste niet meer was, dus dat hij op z’n 90ste maar gestopt was als commandant.

Mooi waren ook de verhalen (en foto’s) over de Hollandse vereniging te Windhoek, de Sinterklaasvieringen en de verhalen over voetbalclub Hollandia. Ik heb gelukkig nog een foto kunnen vinden van het elftal: van die mooie jaren vijftig- tenues, wit met rood-wit-blauwe V-hals, een bruine leren bal op het gras en de keeper met zo’n ouderwets keeperhelmpje op. Of de prestaties ook een beetje naar behoren waren, weet ik niet. Gezien het feit dat er nogal wat Duitse clubs in competitie waren, zullen die natuurlijk meestal wel gewonnen hebben… Laten we het er maar op houden dat onze jongens altijd het mooiste voetbal speelden (televisiebeelden zijn er toch niet om het tegendeel te bewijzen;) maar dat de Duitsers na 90 minuten er toch altijd met de winst van doorgingen.

Goodbye Brave Warriors

Nu we het toch over voetbal hebben, in Windhoek ben ik naar het razend spannende kwalificatieduel tussen Namibie en Burkina Faso gaan kijken. Beide landen probeerden zich te kwalificeren voor de Afrika Cup, maar veel kans had Namibie daar niet meer op, met een laatste plek in de poule. Maarja, het is dan ook wel een echte poule des doods, met de voetbalgrootmachten Burkina Faso en Gambia als tegenstanders. Wilde de ploeg zicht toch nog kwalificeren, dan moest er die middag in ieder geval gewonnen worden.

Ik vond dat er niet heel veel mensen in het stadion zaten. ‘Zoek een plekje in de zon’ bleek dus niet zo moeilijk, en gezellig zitten deed ik er ook nog. Alle aanwezige Namibiers waren echter verbaasd dat er zoveel mensen op waren komen dagen. Aan hun commentaren te horen, was er weinig vertrouwen in een overwinning van de ‘Brave Warriors’ zoals de ploeg genoemd wordt. De mensen wisten eigenlijk ook niet waarom ze nog gingen: de laatste keer dat ze een wedstrijd hadden gewonnen, konden ze zich niet meer herinneren. Het voordeel hiervan was dat niemand rekening hield met een overwinning, dus toen er na 90 minuten een 1-4 nederlaag op het scorebord stond (figuurlijk gesproken dan, want er was geen scorebord) was er niemand teleurgesteld of chagrijnig en ging iedereen vrolijk huiswaarts. Dat wil niet zeggen dat er niet enthousiast gesupporterd werd. Vooral de eigen ploeg, de ±20 Burkina Faso supporters op de tribune en de scheidsrechter moesten het ontgelden. Mede omdat die laatste twee penalty’s aan Burkina Faso gaf, was hij niet bepaald populair op de tribune. De grootste schreeuwer op de tribune probeerde de politiemannen (die langs de lijn als stewards fungeerden) over te halen om de scheids toch maar alsjeblieft te arresteren na al zijn dubieuze beslissingen.

Afgelopen week ben ik nog terug in Swakopmund geweest voor wat vakantie. Ik wilde eigenlijk nog naar Kaapstad, maar gezien de busreis (16uur), mijn geslonken bankrekening en het weerbericht uit de Kaap (12 graden, regenachtig) besloot ik maar om Kaapstad te laten voor wat het was. Om toch even Windhoek te ontvluchten, ben ik dus naar Swakopmund geweest. Nu geen interviews, maar lekker actief gedaan: een paar dagen gesurft (koud!), en in de zandduinen van de woestijn nog gaan sandboarden (vet, alleen jammer dat er geen skilift is!) en quadbiken (nog vetter!). Alsof het allemaal niet genoeg is, heb ik ook de komende twee weken nog een goed programma. Morgen komt Leo, m’n vader aan in Windhoek en gaan we op pad naar het zuiden van Namibië om daar een beetje de toerist uit te hangen. Over twee weken vliegen we samen weer terug en hoop ik iedereen weer snel te zien!

Groetjes Sieger

(zie Facebook voor wat foto'tjes)

Reacties

Reacties

Femke

Lieve Sieg,

Misschien reageer ik iets wat snel, maarja... wat wil je he met alle sog momentjes tussen het scriptieschrijven door... krijg er af en toe echt een punthoofd joh! Dus geniet jij nog maar lekker met Leo van jullie reisje! Kan je daarna een fijne scriptiedepressie ontwikkelen. Al kan Nienke je dan vast beter maken;) Kom je snel weer opzoeken in t Leidsche hoor! Veel plezier nog even! Dikke kus vanuit de UB:-) xx Fem

Hugo

Nog veel plezier daar man! Je schrijft schitterend en beleeft mooie avonturen. Nog veel fun!

Groeten vanuit zonnig Tempel

patries

ha Sieg, leuk om weer wat van je te lezen.
Jammer dat het er bijna op zit.
Doe Leo de groetjes en geniet nog even.
Tot gauw, Patries

Hester

Hey sieger, ik zat even wat te rommelen op het net en kwam toen jouw verhaal tegen! Wat ben jij toch weer avontuurlijk bezig! Ik heb toch echt de verkeerde studie gekozen.. Heel veel succes met het onderzoek en geniet nog van alle mooie indrukken die je op doet! Groeten van Hester uit het iets minder avontuurlijke haastrecht

Marijke

Hoi Sieger,
Je vorige verhalen las ik ook al met grote interesse, want je schrijft nu eenmaal goed, maar prachtig in dit verhaal vond ik de voortgang van de interviews met de "Nederlanders" en zo'n beschrijving van die voetbalwedstrijd. Je proeft zó'n Afrikaanse sfeer.
Ik ben natuurlijk heel benieuwd naar je uiteindelijke onderzoek.
Heel veel plezier met Leo deze weken en geniet van jullie vakantie!

Groeten, Marijke

Merel

Hee Neef!
Superleuk weer om te lezen, moet gaaf zijn steeds meer verhalen te horen! Gaat het allemaal in het Nederlands trouwens? Of hebben ze daar wel moeite mee? Tot snel, xxx Merel

Mick

Je hebt een leuke pen!
Zorg je ervoor dat je je (uitgewerkte) gegevens ook elders opslaat? Je mag ze gerust naar me mailen, zodat als je computer crasht of gestolen wordt, je in ieder geval je gegevens nog hebt. Een tip die ik vrienden van ons ooit heb gegeven (in een andere vorm want toen was er nog niet zoveel digitaal). Die hebben het niet opgevolgd. Inbraak in camper: alles van een half jaar reizen kwijt!

Mick

Geen foto's gemaakt van de mensen die je hebt gesproken? Zou jammer zijn want ik had die Scheveninger wel willen zien.

Ludo Bakker

h

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!